بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی چیست؟
وقتی اصطلاح “بازاریابی چریکی” را میشنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت کلمه جنگ چریکی میرود. در زمینه جنگ، تاکتیکهای چریکی تا حد زیادی به عنصر غافلگیری بستگی دارد. اما در بازاریابی، تکنیکهای چریکی بیشتر بر روی عنصر شگفتی تاکید میکند. بازاریابی پارتیزانی تلاش میکند تا روشهای کاملاً غیر متعارفی ایجاد کند تا نظرمردم را در طی برنامههای روزمره آنها به طور غیر منتظره جلب کند. این اصطلاح در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط نویسنده فقید تجارت جی کنراد لوینسون ایجاد شد که چندین کتاب در مورد تاکتیکهای چریکی در تعدادی از زمینههای حرفهای نوشت. البته، در آن زمان، بازاریابی به طور کلی بسیار متفاوت به نظر میرسید در حالی که امروزه بازاریابی پارتیزانی همچنان مورد استفاده قرار میگیرد، چشم انداز دنیای دیجیتال که همیشه در حال رشد است، شکل ظاهری آن را تغییر میدهد.
بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی پارتیزانی متفاوت از بازاریابی سنتی است زیرا اغلب به تعاملات شخصی متکی است، بودجه کمتری دارد و بر گروههای کوچکتر تمرکز دارد. بازاریابی چریکی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن یک شرکت از تعاملات غافلگیرانه و یا غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده میکند. بازاریابی چریکی استفاده از روشهای نوین یا غیر متعارف به منظور افزایش فروش یا جلب علاقه به یک برند یا تجارت است. این روشها اغلب کم هزینه یا بدون هزینه هستند و شامل استفاده گسترده از تعاملات شخصی بیشتر یا از طریق پیامرسانی ویروسی در شبکههای اجتماعی است. این روش بازاریابی با ظهور فراگیر فناوریهای مرتبط با تلفن همراه که میتوانند پیامرسانی را تقویت کرده و روی گروههای هدف تمرکز کند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
انواع بازاریابی چریکی:
همانطور که توسط شرکت ALT TERRAIN بیان شده است در واقع چند زیر گروه برای بازاریابی پارتیزانی وجود دارد:
بازاریابی پارتیزانی در فضای باز: چیزی را به محیطهای قبلی شهری اضافه میکند، مانند قرار دادن قطعه قابل جابجایی بر روی یک مجسمه، یا قرار دادن کارهای هنری موقت در پیاده روها و خیابانها.
بازاریابی داخلی چریکی: مشابه بازاریابی پارتیزانی در فضای بازاست، فقط در مکانهای سرپوشیده مانندایستگاههای قطار، مغازهها و فضای داخلی ساختمانهای دانشگاه انجام میشود.
کمین بازاریابی چریکی در یک رویداد: استفاده از مخاطبان در یک رویداد در حال انجام مانند کنسرت یا یک بازی ورزشی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به روشی قابل توجه، معمولاً بدون اجازه اسپانسرهای این رویداد.
بازاریابی پارتیزانی تجربی: همه موارد فوق را در بر دارد، اما به روشی اجرا شده است که نیاز به تعامل عموم مردم با نام تجاری خواهد داشت.
بودجه مناسب:
دلیل اینکه واقعاً بازاریابان از بازاریابی پارتیزانی لذت میبرند، ماهیت نسبتاً کم هزینه آن است. سرمایهگذاری واقعی در اینجا یک سرمایهگذاری خلاقانه و متفکرانه است اما اجرای آن لزوماًگران نیست. به نوعی، بازاریابی چریکی با استفاده مجدد از محیط فعلی مخاطبان شما کار میکند. اگر محیط را ارزیاب کنید متوجه میشوید کدام بخشها از آن را میتوانید برای بهرمندی از نام تجاری خود دوباره استفاده کنید.
یکی از مثالهای جالب در زمینه بازاریابی چریکی شرکت کوکاکولا است. در ژانویه ۲۰۱۰، شرکت کوکاکولا ویدئوی “ماشین خوشبختی” را با کمک آژانس بازاریابی تولید کرد. در این ویدئو یک ماشین فروش کوکاکولا وجود داشت که چیزی بیش از یک نوشیدنی سرد، توزیع میکرد. این فیلم با استفاده از ۵ دوربین مخفی در دانشگاه سنت جان در کوئینز، نیویورک فیلمبرداری شد. واکنشهای دانشآموزان کاملاً بدون شرح بود. این ویدیو وایرال شد و بیش از ۴. ۵ میلیون بازدید در YouTube داشت. در ماه مه ۲۰۱۰، جایزه معتبر CLIO Gold Interactive را دریافت کرد. این فیلم بیشترین میزان نفوذ را در برزیل، مکزیک، ژاپن و روسیه داشته است. پس از دیدن بازخورد شگفت انگیز در این ویدئو، کوکاکولا تصمیم گرفت با انتشار چندین ویدیوی دیگر با استفاده از همان مفهوم، موضوع “خوشبختی” را ادامه دهد.
چرا باید روی بازاریابی چریکی سرمایهگذاری کنید:
سرمایهگذاری در بازاریابی پارتیزانی میگوید که تجارت شما آماده است تا با روشهای خلاقانه توجه عمومی را به خود جلب کند. با توجه آنها، نام تجاری شما نهاد متمایزی میشود که میخواهید در بازار باشید. شرکت شما بیشتر شناخته میشود و احتمالاً اولین انتخابی است که به ذهن مصرفکننده میرسد. به علاوه، شما میتوانید به راحتی از این بایدها و نبایدهای بازاریابی چریکی برای آگاهی از ایدههای بازاریابی خود استفاده کنید.
اهداف بازاریابی چریکی:
مهمترین استفاده از روشهای بازاریابی چریکی، به ویژه برای شرکتهای کوچکتر، هزینه پایین است که در صورت اجرای صحیح انجام میشود. تنها نیاز برای یک کمپین بازاریابی پارتیزانی موفق، زمان، انرژی فراوان و برخی خلاقیتهای جدی است. یکی دیگر از مهمترین اهداف استفاده از بازاریابی پارتیزانی برای شرکتها، استفاده از فشار عاطفی برای ایجاد پیوند بین مصرفکننده و نام تجاری است. این نوع مبارزات نه تنها در ذهن مردم میماند و برجسته است، بلکه باعث ایجاد اعتماد بین دو طرف میشود. اگر شرکتی به محصول خود چنین ایمان و اطمینانی داشته باشد، مصرفکننده نیز میتواند به آن اعتماد کند. بازاریابی پارتیزانی غالباً مخاطبان را به مشارکت یا اقدام فرا میخواند. بازاریابی پارتیزانی موفقیت آمیز میتواند مخاطبان را تحت نوعی تجربه “تبدیل” قرار دهد: اگر تأثیر به اندازه کافی قدرتمند باشد، میتواند مصرفکنندگان را در مسیر وفاداری به برند بیشتر پیش ببرد.
برای اینکه بتوانید در استراتژی بازاریابی چریکی خود موثر باشید برخی از سوالات زیر را از خود بپرسید:
مشتریان من یا مخاطبان هدف من چه کسانی هستند و آنها چه پاسخی میدهند؟ عدم شناخت مخاطب هدف شما منجر به تلاشهای نادرستی میشود که فقط گیجکننده هستند. بازاریابی در واقع برقراری ارتباط با مخاطبانی است که آنها را درک میکنید و میشناسید.
آیا من مخاطبان خود را به اندازه کافی میشناسم تا بتوانم از طریق بازاریابی چریکی ارتباطی بینظیر برقرار کنم؟ بازاریابی پارتیزانی نیاز به تعامل زیاد و روشهای مخاطره آمیز دارد. اگر بین شما و مشتریان یا حتی افرادی که در مکانی که این کمپین در آن برگزار میشود ندگی میکنند تعاملی نباشند، این نوع بازاریابی ممکن است موثر نباشد.
آیا ایده غیرمعمولی داریم که بتواند اجرا شود و توجه و تعامل مثبت را در مقیاس وسیع جلب کند؟ یک دام بزرگ در بسیاری از کمپینهای بازاریابی چریکی، عدم ابتکار است. اگر این کمپین جذاب نبوده و مصرفکنندگان را به اقدام یا حتی اندیشیدن بیشتر درباره محصول دعوت نمیکند، به جایی نمیرسد. برای کمک به تعیین اینکه آیاایده شما قابل تحقق است، نمونههایی از کمپینهای موفقیت آمیز را بررسی کنید.
آیا ما میتوانیم این استراتژی را همانطور که باید ارائه شود ارائه دهیم؟ به عبارت دیگر، آیا منابع فیزیکی برای تحقق این امر به روش صحیح در اختیار داریم؟
آیا ما کارمندان مناسبی برای هدایت موثر این کمپین داریم؟ به این فکر کنید که کارمندان شما چه تجربهای دارند و مجموعه مهارتهای آنها چیست. اجرای صحیح یک کمپین بازاریابی چریکی نیاز به بسیاری از قطعات دارد که به طور همزمان حرکت میکنند. اگر تیم شما تجربه چنین کمپینهایی را ندارد، مشاوره یا سایر راهنماییهای خارجی را در اختیاربگیرید.
- لینک دانلود به صورت پارت های 1 گیگابایتی در فایل های ZIP ارائه شده است.
- در صورتی که به هر دلیل موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید به ما اطلاع دهید.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید