مارکت پِلِیس(marketplace) یا بازار مجازی چیست؟
بدون شک همه ی ما برای تهیه مایحتاج زندگی بطور روزانه به فروشگاه ها مراجعه می کنیم. اما، امروزه فروشگاه ها در دو نوع مجازی و حقیقی وجود دارند. بسیاری از افراد از سایت هایی خرید اینترنتی می کنند که بازارهای مجازی میباشند. مانند سایت های دیوار، اسنپ فود، سفرمارکت، شیپور و دیجی کالا که از مشهورترین بازارهای مجازی یا به اصطلاح تخصصی، marketplace هستند. امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و تجارت الکترونیک، ایده ی ایجاد بازارگاه های مجازی در فضای اینترنت مطرح گردید. در بازارگاه مجازی هم مانند بازارهای سنتی، خریدار و فروشنده بطور مستقیم و بدون واسطه با یکدیگر تبادل مالی دارند. به طور کلی، بازارمجازی یا marketplace پلتفرمی است که در آن فروشندگان محصول، ارائه دهندگان خدمات و خریداران با یکدیگر ملاقات می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح و بررسی مارکت پِلِیس، مزایا و معایب آن بپردازیم.
-
مارکت پِلِیس(marketplace) یا بازار مجازی چیست؟
در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از کسب و کارهای اینترنتی که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است صحبت کنیم. فروشگاه های اینترنتی که به صورت marketplace فعالیت می کنند. مارکت پِلِیس به بستری گفته می شود که به کاربران یا مشتریانش این امکان را می دهد که از چندین فروشنده مختلف خرید خود را انجام دهند. در حقیقت، مجموعه ای که فروشگاه marketplace را راه اندازی می کند یک واسطه است بین خریدار و فروشنده و نیازی نیست که خودش کالایی را موجود داشته باشد و کالاهایی را در فروشگاهش به نمایش می گذارد که تأمین کنندگان آن کالا در اختیارش آن قرار داده است. ویژگی خوبی که این مدل کسب و کار دارد این است که، فردی که اقدام به راه اندازی یک مارکت پِلِیس می کند، بدون داشتن یک سرمایه زیاد می تواند کسب وکار خود را راه اندازی نماید.
-
مزایای مارکت پِلِیس(marketplace) یا بازار مجازی چیست؟
مزیت مهمی که فروشگاه های اینترنتی marketplace دارند این است که، این مدل فروشگاه ها به واسطه ی فرمت کسب و کاری که دارند می توانند تنوع کالایی بسیار بالایی داشته باشند. همچنین، قیمت محصولاتی که در این فروشگاه اینترنتی ارائه داده می شود، می تواند به صورت رقابتی باشد. به این صورت که اگر یکسری محصولات توسط فروشندگان مختلف ارائه شود، باعث ایجاد رقابت بین هرکدام از فروشندگان می شود و کاربران می توانند مقایسه و بررسی کنند که هرکدام از فروشندگان محصولات را به چه قیمتی ارائه می دهند و محصولی که با قیمت مناسب تر ارائه شده است را انتخاب کنند. یکی دیگر از مزیت های مهم marketplace این است که، برای راه اندازییک فروشگاه به سبک مارکت پِلِیس نیاز به سرمایه زیاد نیست و همچنین، نیاز به خرید و تهیه ی هیچ گونه کالایی نمی باشد. در ادامه به سایر مزایای marketplace اشاره خواهیم کرد.
- در بازاریابی مجازی یا marketplace نیازی نیست بابت بازاریابی و تبلیغات هزینه ای متحمل شوید و این هزینه برعهده ی صاحبان کالا می باشد.
- فروش محصولات در فروشگاه های marketplace، خیلی سریع تر است.
- این سبک فروشگاه ها به دلیل تنوع بسیار زیادی که در ارائه ی محصولات و خدمات دارند بسیار بازدیدکنندگان بیشتری دارند.
- فروشگاه های اینترنتی marketplace این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند کالایی با قیمت مناسب تر خریداری نمایند. همین امر سبب جذب مشتری بیشتر خواهد شد.
- در marketplace این امکان و فضا وجود دارد تا سایر کابران نظرات و تجربیات خود را در رابطه با یک کالا بیان کنند. که ارائه این نظرات، به سایر مشتریان کمک می کند تا بتوانند محصول مناسب را خریداری نمایند.
- کسانی که مدیر و مسئول فروشگاه های marketplace می باشند، در صورت عدم فروش یک کالا دچار ضرر و زیان نخواهند شد. زیرا آنها مالک محصولات نمی باشند.
- مارکت پِلِیس ها دارای پاسخگویی 24 ساعته می باشند. و در برخی از این فروشگاه ها، این امکان وجود دارد که در صورت عدم رضایت مشتری می توانند آن کالا را برگشت بزنند. که این امر سبب جذب مشتری و جلب رضایت و اعتماد مشتری خواهد شد.
- امکان جستجوی سریع و هوشمندانه در این فروشگاه اینترنتی وجود دارد.
- به راحتی می توانید محصولات دارای تخفیف را پیدا نمایید.
- ارائه محصولات با کیفیت و اورجینال به منظور جلب اعتماد مشتریان.
از شناخته شده ترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی که به صورت مارکت پِلِیس در سطح جهان فعالیت می کنند، می توان به فروشگاه اینترنتی آمازون و eBay اشاره کرد. و قطعاَ بزرگترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی marketplace در ایران، فروشگاه اینترنتی دی جی کالا است.
-
معایب مارکت پِلِیس(marketplace) یا بازار مجازی چیست؟
- عدم وجود هماهنگی:
قطعاَ در marketplace تأمین کنندگان متفاوتی وجود دارد که این امر، موجب عدم همانگی در توضیح و توصیف یک کالا و یا ارسال با تأخیر کالا به مشتریان می شود. به طور مثال، هنگام توضیح و توصیف یک کالای مشخص، ممکن است اطلاعات توصیفی در رابطه با یک کالا با یکدیگر هماهنگی کامل نداشته باشند به نحوی که یک کالا دارای اطلاعات مفید و جامع باشد و دیگری اطلاعات ناقص داشته باشد. همچنین، ممکن است زمان تحویل کالا از طرف صاحبان کالا یا فروشندگان متفاوت، با تأخیر انجام گیرد.
- سود کم:
مدیران marketplace به خاطر آنکه مالک اجناس فروشگاه نیستند، طبیعتاَ سود کمتری به نسبت فروشگاه های ایکامرس که خود مالک اجناس هستند، بدست می آورند. و برای دستیابی به سود قابل توجه و بسیار بالا، باید فروش بالایی داشته باشن
سخن آخر:
امروزه، فروشگاه های اینترنتی یا بازارهای مجازی به نسبت فروشگاه های حقیقی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. اگر قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی marketplace راه اندازی کنید بهتر است با ویژگی ها، تفاوت ها و مزایای این روش کسب و کار آشنا شوید.
- لینک دانلود به صورت پارت های 1 گیگابایتی در فایل های ZIP ارائه شده است.
- در صورتی که به هر دلیل موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید به ما اطلاع دهید.
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید